Filmrecension: Detta förändrar allt

Jag trodde att orsaken till klimatförstörelse var politisk korruption, men jag trodde att orsaken till så lite folkligt motstånd var okunnighet och förnekelse. Naomi Kleins nya film Detta förändrar allt verkar anta att alla är medvetna om problemet. Fienden som filmen tar på sig är tron ​​att ”mänsklig natur” är helt enkelt girig och destruktiv och avsedd att bete sig på det sätt som västerländsk kultur uppför sig mot den naturliga världen.

Jag tycker att det är en allt vanligare sinnesstämning bland de som uppmärksammar. Men om det någonsin blir riktigt utbrett, förväntar jag mig att det följs av förtvivlad epidemier.

Naturligtvis är tanken att "mänsklig natur" förstör jorden lika löjlig som tanken att "mänsklig natur" skapar krig, eller tanken att den mänskliga naturen i kombination med klimatförändringar måste producera krig. Mänskliga samhällen förstör klimatet i mycket olika takt, liksom individer inom dem. Vilka ska vi anta är ”mänsklig natur” och vilka agerar i strid med densamma?

Jag tror att det är säkert att anta att de som inte känner igen klimatkrisen kommer att förstås längs en exponentiellt stigande kurva, och det är möjligt att behandla en publik som om de redan vet problemet är ett bra sätt att få dem dit .

Problemet, den här filmen berättar för oss, är en historia som människor har sagt varandra för 400 år, en historia där människor är jordens herrar snarare än sina barn. Att en historia är problemet, säger Klein, skulle ge oss hopp, för vi kan ändra det. Faktum är att vi i stor utsträckning behöver ändra det till vad det var förut och vad det har kvar i några av de samhällen som finns i filmen.

Om det borde ge oss hopp är, tror jag, en helt annan fråga. Antingen är vi förbi punkten att kunna upprätthålla ett levande klimat eller så är vi inte. Antingen var konferensen i Köpenhamn den sista chansen eller så var det inte. Antingen kommer den kommande konferensen i Paris att vara den sista chansen eller så kommer den inte att bli det. Antingen finns det en gräsrotsväg kring misslyckandet med sådana konferenser, eller så är det inte. Antingen är Obamas borr-baby-arktiska borrning den sista spiken eller så är det inte. Samma för tjärsanden som visas i filmen.

Men om vi ska agera måste vi agera som Klein uppmuntrar: inte genom att intensifiera våra ansträngningar att styra naturen, och inte genom att söka en annan planet för att förstöra, men genom att lära sig att leva som en del av planeten jorden snarare än dess controllers. Den här filmen visar oss skrämmande bilder av ödemarken som skapats i Alberta för att komma till tjärsanden. Kanada dumpar lite $ 150 till $ 200 miljarder för att extrahera detta gift. Och de som är inblandade talar i filmen som om det bara var oundvikligt, vilket sålunda inte låter sig skyllas. Enligt deras åsikt kan människor vara mästare på jorden, men de är helt klart inte befälhavare för sig själva.

I kontrast, Detta förändrar allt visar oss inhemska kulturer där tron ​​att landet äger oss snarare än det omvända leder till ett hållbart och också roligare liv. Filmen verkar fokusera på omedelbar lokal förstörelse av projekt som tjärsand och andra, snarare än hela planetens klimat. Men poänget med att presentera lokala motstånd är tydligt att visa oss inte bara den glädje och solidaritet som kommer in i att fungera för en bättre värld utan även för att modellera hur den världen skulle kunna se ut och hur den skulle kunna upplevas.

Vi får vanligtvis veta att det är en svaghet av solenergi som den måste fungera när solen skiner, en svaghet av vindenergi som den måste vänta på att vinden blåser - medan det är en styrka av kol eller olja eller kärnkraft som den kan göra ditt hem obeboeligt 24-7. Detta förändrar allt föreslår att förnybar energis beroende av naturen är en styrka eftersom det är en del av hur vi måste leva och tänka om vi ska upphöra med att attackera vårt naturliga hem.

Orkanen Sandy presenteras som en antydan till hur naturen så småningom kommer att låta människor veta vem som verkligen är ansvarig. Inte ansvarig eftersom vi ännu inte har utvecklat tillräckligt bra teknik för att verkligen bemästra den. Inte ansvarig eftersom vi behöver ändra vår energiförbrukning lite så snart Wall Street godkänner. Inte ansvarig på grund av korruption i vår regering som misslyckas med att hjälpa människor i fara medan de bombar andra avlägsna människor för att kontrollera mer fossila bränslen för att medföra mer fara. Nej. Ansvarig nu och för alltid, oavsett om du gillar det eller inte - men helt gärna att arbeta med oss, att leva i harmoni med oss, om vi lever i harmoni med resten av jorden.

David Swanson är en författare, aktivist, journalist och radio värd. Han är direktör för WorldBeyondWar.org och kampanjkoordinator för RootsAction.org. Swansons böcker inkluderar Kriget är en lögn. Han bloggar vid DavidSwanson.org och WarIsACrime.org. Han värdar Talk Nation Radio. Han är en 2015 Nobel Peace Prize Nominee.

Följ honom på Twitter: @davidcnswanson och FaceBook.