Recenzia: Korene odporu Rivera Sun

Slnko, Rivera (2017). Korene odporu. El Prado, NM: Lisovňa vychádzajúceho slnka.

Autor posudku Tom H. Hastings, 26. decembra 2017.

Rivera Sun spôsobila veľký rozruch v relatívne malom, no vášnivom svete nenásilného odporu svojou extrapolatívnou fikciou z roku 2013, Púpavové povstanie a opäť s jej magickým románom z roku 2016, Cesta medzi. Jej najnovšie, Korene odporu, prevyšuje tieto dve predchádzajúce populárne snahy niekoľkými spôsobmi, najpozoruhodnejšie je, že Sunovo oveľa sofistikovanejšie prepletenie najdôležitejších, no často tajomných prvkov teórie a praxe strategického nenásilia, plynulo do zápletky, ktorá čitateľa vtiahne.

Úplné zverejnenie: Sun je priateľom a kolegom v národnej a medzinárodnej komunite tých, ktorí vzdelávajú, školia a praktizujú nenásilné kampane. Vyššie uvedené práce som ohodnotil priaznivo a my (ja a moji študenti) sme ju dvakrát priviedli, aby prednášala a trénovala na našej univerzite. Bol som prvým čitateľom rukopisov prvej časti tejto knihy. Bude to jeden z povinných textov môjho letného kurzu Mierové romány. Rovnako ako ďalšia z mojich obľúbených autoriek beletrie, Barbara Kingsolver, aj Sun píše pútavo a svoj príbeh nabaľuje akčnými slovesami, ktoré otvárajú oči, iskrivými figúrami, ako aj zakončeniami kapitol, ktoré znemožňujú prestať čítať.

Čitateľovi sa odporúča prečítať si prekurzor, Púpavové povstanie, ak je to možné, všetky postavy a výsledok tohto príbehu sú známe na začiatku tejto novej knihy. Príbeh tejto knihy môže stáť samostatne, ale prečo sa podvádzať?

Dej sa začína po tom, čo Púpavové povstanie – verzia moci ľudí v niektorých smeroch podobná tej, ktorá zvrhla Ferdinanda Marcosa na Filipínach v roku 1986 – úspešne zvrhla skorumpovanú a násilnú vládu. Počas masovej oslavy tohto víťazstva bezdôvodný útok bezpilotných lietadiel zabil mnohých, vrátane jedného zo starších vodcov Púpavového povstania, matky jedného z dvoch mladých hlavných vodcov. Po období smútku, neslušne „vedeného“ dočasným prezidentom, vedenie Púpavy nevidí žiadnu legitímnu zmenu v miere chudoby, znečisťujúcom ťažobnom priemysle a iných sociálnych problémoch. Uvedomujú si, že výmena jedného elitného vodcu nestačí.

Keď sa organizujú, aby to vyriešili presadením hlavnej časti federálnej legislatívy, ktorá mala radikálne zmierniť niektoré naliehavé problémy, organizujú sa skryté sily, aby hnutie zničili niekoľkými spôsobmi. V každom okamihu Sun realisticky vytvára problémy a riešenia, prehlbujúce sa problémy, stále kreatívnejšie odpovede. Jej pochopenie toho, čo sa skutočne stalo, informuje o jej príbehu o tom, čo sa skutočne môže stať.

Bez štipky pedantizmu Sun umne spriada vysvetlenia teórií strategického nenásilia, vďaka čomu sa román stal učebným nástrojom. Niektoré z výziev pre kampane v skutočnom živote, ktoré sa jej podarilo začleniť do svojho rozprávania, zahŕňajú, ale nie sú obmedzené na: mainstreamové médiá, nábor, taktické sekvenovanie, technologický hacking, násilné boky, systémová kooptácia, deeskalácia, pohlavie, generačné odcudzenie, fámy. kontrola, falošné správy, uchovávanie pohybu pod brutálnou represiou, agenti provokatéri, romantické zasahovanie, vodcovstvo vs vodcovstvo, koaličná súdržnosť, rozhodovanie, nenásilná disciplína, protirečenie a transparentnosť.

Ak ste muž vychovaný v USA, možno si budete chcieť prečítať túto knihu na súkromnom mieste, aby nikto nevidel časy, kedy by ste sa mohli blížiť k plaču nad čistým svedomím a bolesťou tlakov, ktoré sú neoddeliteľne spojené so životmi povstalcov. . Slnko ich privedie k životu a ich životy sa stanú dôležitými, pričom udalosti sa hýbu tak rýchlo, že v určitom momente zostanete hore a budete čítať až po spánku.

Vďaka svojmu nenápadnému humoru, ktorý poskytuje úľavu od tém, ktoré sú vážnejšie o aneuryzme, sa môžeme občas usmievať alebo dokonca smiať. Napríklad sa mi páčila táto pasáž, na konci knihy, keď sme sa zoznámili s toľkými postavami, vrátane celej verejnej základnej školy tak dobre vycvičenej v nenásilnom odpore, že požiadali o pomoc miestnu políciu, aby vyhnala nepriateľských privatizérov preberajúcich korporácie:

Policajný šéf zlovestne hľadel na študentov, učiteľov a rodiny a zhlboka si vydýchol. Rešpektoval Idah Robbinsovú, no tá rozvírila problémy so spravodlivosťou ako obľúbený kokteil po práci. Niekedy si prial mať normálny koníček ako háčkovanie alebo maratónsky beh.

Táto kniha, označovaná ako „Druhá kniha trilógie Púpava“, ma núti dúfať, že Sun čoskoro vydá Tretiu knihu a možno nám, podobne ako Douglas Adams, raz dá štvrtú a piatu knihu trilógie.

~~recenzované Tomom H. Hastingsom, asistentom riešenia konfliktov, Portland State University.

Jedna reakcia