Recenzia filmu: Toto všetko mení

Myslel som si, že príčinou ničenia klímy je politická korupcia, ale myslel som si, že príčinou tak malého odporu ľudu bola ignorancia a popieranie. Nový film Naomi Kleinovej Toto mení všetko Zdá sa, že predpokladá, že každý si je vedomý problému. Nepriateľom, ktorého si film osvojuje, je presvedčenie, že „ľudská prirodzenosť“ je jednoducho chamtivá a deštruktívna a je predurčená správať sa tak, ako sa západná kultúra správa k prírodnému svetu.

Myslím si, že medzi tými, ktorí dávajú pozor, je to čoraz bežnejší spôsob myslenia. Ale ak sa to niekedy naozaj rozšíri, očakávam, že po ňom budú nasledovať epidémie zúfalstva.

Samozrejme, myšlienka, že „ľudská prirodzenosť“ ničí Zem, je rovnako smiešna ako myšlienka, že „ľudská prirodzenosť“ vytvára vojnualebo myšlienka, že ľudská povaha spojená so zmenou klímy musí vyvolať vojnu. Ľudské spoločnosti ničia klímu veľmi odlišným tempom, rovnako ako jednotlivci v nich. Ktoré máme považovať za „ľudskú prirodzenosť“ a ktoré konajú v rozpore s tou istou?

Myslím si, že je bezpečné predpokladať, že tí, ktorí si neuvedomujú klimatickú krízu, ju privedú k poznaniu pozdĺž exponenciálne stúpajúcej krivky, a je možné, že zaobchádzanie s publikom, ako keby už všetci poznali problém, je užitočný spôsob, ako ich tam dostať. .

Tento film nám hovorí, že problém je príbeh, ktorý si ľudia rozprávajú už 400 rokov, príbeh, v ktorom sú ľudia skôr pánmi zeme ako jej deťmi. Skutočnosť, že problémom je príbeh, hovorí Klein, by nám mala dať nádej, pretože to môžeme zmeniť. V skutočnosti ho musíme do značnej miery zmeniť na to, čo bolo predtým a čo zostalo v niektorých komunitách, ktoré vo filme vystupujú.

Či by nám to malo dať nádej, je podľa mňa úplne iná otázka. Buď sme za hranicou schopnosti udržať si klímu na bývanie, alebo nie. Buď bola konferencia v Kodani posledná šanca, alebo nebola. Buď bude nadchádzajúca konferencia v Paríži posledná šanca, alebo nebude. Buď existuje jednoduchý spôsob, ako neúspech takýchto konferencií obísť, alebo nie. Buď Obamovo vŕtanie-dieťa-arktické vŕtanie je posledným klincom, alebo nie je. To isté platí pre dechtové piesky vo filme.

Ale ak máme konať, musíme konať tak, ako nás vyzýva Klein: nie zintenzívnením nášho úsilia ovládať prírodu a nie hľadaním inej planéty, aby sme ju zničili, ale tým, že sa znova naučíme žiť ako súčasť planéty Zem. než jeho ovládače. Tento film nám ukazuje strašné obrazy pustatiny vytvorenej v Alberte, aby sa dostali k dechtovým pieskom. Kanada vynakladá približne 150 až 200 miliárd dolárov na extrakciu tohto jedu. A zainteresovaní hovoria vo filme, ako keby to bolo jednoducho nevyhnutné, takže si nepripúšťajú žiadnu vinu. Podľa ich názoru môžu byť ľudia pánmi zeme, ale zjavne nie sú pánmi samých seba.

Na rozdiel od toho, Toto mení všetko ukazuje nám domorodé kultúry, kde viera, že pôda vlastní nás, a nie naopak, vedie k udržateľnému a tiež príjemnejšiemu životu. Zdá sa, že film sa zameriava skôr na bezprostredné lokálne zničenie projektov, ako sú dechtové piesky a iné, než na klímu celej planéty. Ale zmyslom predstavenia činov miestneho odporu je jasne ukázať nám nielen radosť a solidaritu, ktorá prichádza z konania za lepší svet, ale aj modelovať, ako by ten svet mohol vyzerať a ako by sa dal zažiť.

Obyčajne nám hovoria, že slabinou slnečnej energie je, že musí fungovať, keď svieti slnko, slabinou veternej energie, že musí čakať, kým zafúka vietor – zatiaľ čo je to sila uhlia, ropy alebo jadra. môže urobiť váš domov neobývateľným 24-7. Toto mení všetko naznačuje, že závislosť obnoviteľnej energie od prírody je silnou stránkou, pretože je súčasťou toho, ako musíme žiť a myslieť, ak máme prestať útočiť na náš prirodzený domov.

Hurikán Sandy je predstavovaný ako náznak toho, ako príroda nakoniec dá ľuďom vedieť, kto je skutočne zodpovedný. Nie sme zodpovední, pretože sme ešte nevyvinuli dostatočne dobrú technológiu, aby sme ju skutočne zvládli. Nezodpovedáme, pretože musíme trochu zmeniť našu spotrebu energie, len čo to Wall Street schváli. Nie je zodpovedný, pretože v našej vláde je korupcia, ktorá nedokáže pomôcť ľuďom v nebezpečenstve, zatiaľ čo bombarduje iných vzdialených ľudí, aby ovládla viac fosílnych palív, pomocou ktorých by prinieslo ďalšie nebezpečenstvo. Nie. Vediete teraz a navždy, či sa vám to páči alebo nie – ale úplne šťastní, že s nami môžete pracovať, žiť s nami v harmónii, ak žijeme v harmónii so zvyškom zeme.

David Swanson je autor, aktivista, novinár a rozhlasový hostiteľ. Je riaditeľom spoločnosti WorldBeyondWar.org a koordinátor kampane pre RootsAction.org, Swansonove knihy obsahujú Vojna je lož, Blogy na adrese DavidSwanson.org a WarIsACrime.org, Je hostiteľom Talk Nation Radio. On je Nominátor Nobelovej ceny za mier 2015.

Sledujte ho na Twitteri: @davidcnswanson a FaceBook.

Nechaj odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Povinné položky sú označené *