Gjennomgang: Resistanceens røtter, av Rivera Sun

Sun, Rivera (2017). Motstandens røtter. El Prado, NM: Rising Sun Pressworks.

Vurdert av Tom H. Hastings, desember 26, 2017.

Rivera Sun forårsaket ganske stor opprør i den relativt små, men lidenskapelige verden av ikke-voldelig motstand med sin 2013 ekstrapolativ fiksjon, Mandelbensoppstanden og igjen med sin 2016 magiske roman, Veien mellom. Hennes siste, Motstandens røtter, topper de to populære tidligere anstrengelsene på flere måter, mest påfallende, at Suns langt mer sofistikerte veving av de viktigste, men likevel ofte mystiske elementene i teorien og utøvelsen av strategisk ikke-vold sømløst inn i et plott som trekker leseren med.

Full avsløring: Sun er en venn og kollega i det nasjonale og internasjonale samfunnet av de som utdanner, trener og praktiserer ikke-voldelig kampanje. Jeg har vurdert de ovennevnte verkene gunstig, og vi (studentene og jeg) har to ganger brakt henne til å snakke og trene på universitetet vårt. Jeg var en tidlig manuskriptleser av den første delen av denne boken. Det vil være en av de nødvendige tekstene i sommerkurset mitt, Peace Novels. Som en annen av mine favoritt skjønnlitterære forfattere, Barbara Kingsolver, skriver Sun engasjerende og pakker sin fortelling med øyeåpende handlingsverb og glitrende talefigurer, så vel som de klippehengende kapittelavslutningene som gjør det umulig å slutte å lese.

Leseren anbefales å lese forløperen, Mandelbensoppstandelsen, om mulig, så alle tegnene og utfallet av historien er kjent i begynnelsen av denne nye boken. Historien om denne boken kan stå alene, men hvorfor jukse deg selv?

Handlingen begynner etter Dandelion Insurrection - en versjon av folkemakten på noen måter som den som avsatte Ferdinand Marcos på Filippinene i 1986 - har med hell brakt ned en korrupt og voldelig administrasjon. Under en massefeiring av den seieren slaktet et umotivalt droneangrep mange, inkludert en av de eldre lederne av Dandelion Insurrection, mor til en av de to unge kjernelederne. Etter en sorgperiode, upålitelig "ledet" av den midlertidige presidenten, ser løvetannoppstandsledelsen ingen legitime endringer i fattigdomsgraden, forurensende utvinningsindustri og andre sosiale dårlige forhold. Å innstille en eliteleder, skjønner de, er ikke nok.

Når de organiserer for å løse dette ved å presse et stort stykke føderal lovgivning som er ment å radikalt lindre noen presserende problemer, organiserer skjulte krefter for å ødelegge bevegelsen på flere måter. Ved hvert øyeblikk skaper Sun realistisk problemer og løsninger, utdype problemer, stadig kreative ripostes. Hennes forståelse av hva som virkelig skjer, forteller hennes fortelling om hva som virkelig kan skje.

Uten en pedantisk rive vever Sun kunstig i forklaringene til teoriene om strategisk ikke-vold, noe som gjør romanen til et læringsverktøy. Noen av utfordringene til virkelige kampanjer som hun klarer å tråkke inn i hennes fortelling, inkluderer, men er ikke begrenset til: mainstream media, rekruttering, taktisk sekvensering, teknikk hacking, voldelige flanker, systemisk cooptation, de-eskalering, kjønn, generasjonsalveri, ryktet kontroll, falske nyheter, bevegelsesbevarelse under brutal undertrykkelse, agenter provocateurs, romantisk innblanding, lederløs v lederfulle, koalisjonssammenheng, beslutningstaking, ikke-voldelig disiplin, tilbakeslag og gjennomsiktighet.

Hvis du er en mann som er oppvokst i USA, kan du ønske å lese denne boken på et privat sted, slik at ingen kan se tiden du kan komme i nærheten av å gråte med samvittighetens klarhet og smerte av press uløselig sammenflettet i opprørelsens liv . Solen bringer dem til liv og deres liv blir viktige, med hendelser som roiler så fort at du til en viss tid holder opp med å lese det langt forbi sengetid.

Med sin undervurderte humor som gir lettelse fra de aneurysm-seriøse emnene, kan vi smile eller til og med le av og til igjen. For eksempel elsket jeg dette avsnittet sent i boken, ettersom vi har fått kjent med så mange tegn, inkludert hele den grunnskole som trent så godt i ikke-voldelig motstand, oppnådde de hjelp fra det lokale politiet for å utløse de fiendtlige bedriftens overtakelse privatiserere:

Politi sjefen stirret balefully på studenter, lærere og familier, og utåndet i lang sigh. Han respekterte Idah Robbins, men hun rystet opp problemer for rettferdighet som en favoritt cocktail etter jobb. Han ønsket noen ganger at han hadde en vanlig hobby som hekling eller maraton kjører.

Denne blir kalt ”Book Two of the Dandelion Trilogy”, og får meg til å håpe at Sun snart vil slå ut Book Three og kanskje, som Douglas Adams, en dag vil gi oss Books Four and Five of the Trilogy.

~ ~ anmeldt av Tom H. Hastings, konfliktoppløsningsassistent professor, Portland State University.

One Response