Anmeldelse: Modstandernes rødder, ved Rivera Sun

Sol, Rivera (2017). Modstandernes rødder. El Prado, NM: Rising Sun Pressworks.

Anmeldt af Tom H. Hastings, december 26, 2017.

Rivera Sun forårsagede ganske stor røre i den forholdsvis lille, men lidenskabelige verden af ​​ikke-voldelig modstand med sin 2013 ekstrapolative fiktion, Mælkebensopstanden og igen med sin 2016 magiske roman, Vejen mellem. Hendes seneste Modstandernes rødder, topper disse to populære tidligere bestræbelser på flere måder, mest påfaldende, Suns langt mere sofistikerede vævning af de vigtigste, men ofte arkæne elementer i teorien og udøvelsen af ​​strategisk ikke-vold, problemfrit i et plot, der trækker læseren med.

Fuld afsløring: Sun er en ven og kollega i det nationale og internationale samfund af dem, der uddanner, træner og praktiserer ikke-voldelig kampagne. Jeg har gennemgået ovennævnte værker positivt, og vi (mine studerende og jeg) har to gange bragt hende til at tale og træne på vores universitet. Jeg var en tidlig manuskriptlæser af den første del af denne bog. Det vil være en af ​​de krævede tekster i mit sommerkursus, Peace Novels. Som en anden af ​​mine foretrukne fiktionforfattere, Barbara Kingsolver, skriver Sun engagerende og pakker sin fortælling med øjenåbnende handlingsverber og mousserende talefigurer samt de klippehængende kapitelafslutninger, der gør det umuligt at stoppe med at læse.

Læseren rådes til at læse forløberen, Mælkebønden oprør, hvis muligt, så alle tegnene og resultatet af den historie er kendt i starten af ​​denne nye bog. Historien om denne bog kan stå alene, men hvorfor snyde du selv?

Handlingen begynder efter mælkebøtteopstanden - en version af folks magt på nogle måder svarende til den, der udryddede Ferdinand Marcos i Filippinerne i 1986 - har med succes bragt en korrupt og voldelig administration ned. Under en massefejring af sejren slagtede et umådeligt droneangreb mange, inklusive en af ​​de ældste ledere af Mælkebøtteopstanden, mor til en af ​​de to unge kerneledere. Efter en sorgperiode, som ustabilt er "ledet" af den midlertidige præsident, ser Mælkebøtteopstandsledelsen ingen legitime ændringer i fattigdomsgraden, forurenende udvindingsindustrier og andre sociale dårlige forhold. At indstille en eliteleder, de indser, er ikke nok.

Da de organiserer for at løse dette ved at skubbe et stort stykke føderal lovgivning med det formål at radikalt lindre nogle presserende problemer, organiserer skjulte kræfter for at ødelægge bevægelsen på flere måder. På hvert tidspunkt skaber Sun realistisk problemer og løsninger, uddybning af problemer, stadig mere kreative ripostes. Hendes forståelse af hvad der virkelig sker, fortæller hendes fortælling om, hvad der virkelig kan ske.

Uden et pudder af pedantikken væver Sun kunstigt i forklaringerne af teorierne om strategisk ikke-vold, hvilket gør romanen til et undervisningsværktøj. Nogle af udfordringerne til virkelige kampagner, som hun formår at inddrage i sin fortælling, omfatter, men er ikke begrænset til: mainstream media, rekruttering, taktisk sekventering, teknologi hacking, voldelige flanker, systemisk cooptation, de-eskalering, køn, generationsfremmedgørelse, rygte kontrol, falske nyheder, bevægelsesbevarelse under brutal undertrykkelse, agenter provocateurs, romantisk indblanding, lederløs v ledende, koalitionssammenhæng, beslutningstagning, ikke-voldelig disciplin, backfire og gennemsigtighed.

Hvis du er en mand, der er opvokset i USA, kan du ønske at læse denne bog på et privat sted, så ingen kan se de gange, du måtte komme tæt på at græde ved samvittigheds klarhed og smerte af pres uvægerligt sammenflettet i oprørernes liv . Sol bringer dem til liv og deres liv bliver vigtige, med begivenheder, der kører så hurtigt, at du på et tidspunkt holder op med at læse det langt forbi din sengetid.

Med sin undervurderede humor giver relief fra de aneurysm-seriøse emner, kan vi smile eller endda grine nu og igen. For eksempel elskede jeg denne passage, sent i bogen, da vi har fået kendskab til så mange tegn, herunder hele den offentlige grundskole uddannet så godt i ikke-voldelig modstand, hvorpå de tilskyndede hjælp fra det lokale politi til at udskyde de fjendtlige virksomhedsovertagelser privatiserende:

Politichefen stirrede balefully på eleverne, lærerne og familierne og udåndede i lang sigh. Han respekterede Idah Robbins, men hun rystede op for problemer for retfærdighed som en yndlingscocktail efter arbejde. Han ønskede undertiden, at han havde en normal hobby som hækling eller maraton løb.

Denne får mig til at håbe, at Sun snart udstikker Bog tre, og måske, ligesom Douglas Adams, en dag vil give os Bøger fire og fem i Trilogien.

~ ~ gennemgået af Tom H. Hastings, Konfliktløsning Assistent Professor, Portland State University.

One Response