Recenze: Kořeny odporu Rivera Sun

Sun, Rivera (2017). Kořeny odporu. El Prado, NM: Rising Sun Pressworks.

Recenzováno Tom H. Hastingsem, prosinec 26, 2017.

Rivera Sun způsobila docela velký rozruch v relativně malém, ale vášnivém světě nenásilného odporu s její extrapolativní fikcí 2013, Pampeliška povstání a znovu s jejím magickým románem 2016, Cesta mezi. Její nejnovější, Kořeny odporu, završuje tyto dvě populární dřívější snahy několika způsoby, což je nejpozoruhodnější, daleko propracovanější tkaní Sunu z nejdůležitějších, ale často tajemných prvků teorie a praxe strategické nenásilí, plynule do zápletky, která čtenáře přitahuje.

Úplné zveřejnění: Sun je přítel a kolega v národním a mezinárodním společenství těch, kteří vzdělávají, trénují a praktikují nenásilné kampaně. Výše uvedené práce jsem hodnotil příznivě a my (moji studenti i já) jsme ji dvakrát přivedli, aby promluvila a trénovala na naší univerzitě. Byl jsem časným čtenářem rukopisů první části této knihy. Bude to jeden z povinných textů mého letního kurzu Mírové romány. Jako další z mých oblíbených spisovatelek beletrie, Barbara Kingsolver, píše Sun poutavě a svádí svůj příběh do očí otevírajícími akčními slovesy a třpytivými postavami řeči, stejně jako závěry kapitol visících na útesu, které znemožňují přestat číst.

Čtenáři se doporučuje přečíst předchůdce, Povstání pampelišky, pokud je to možné, všechny postavy a výsledek toho příběhu jsou známy na začátku této nové knihy. Příběh této knihy může stát sám, ale proč se podvádět?

Děj začíná po Pampeliškovém povstání - verze moci lidí v některých ohledech podobná té, která vyhnala Ferdinanda Marcose na Filipínách v roce 1986 - úspěšně svrhla zkorumpovanou a násilnou správu. Během masové oslavy tohoto vítězství zabil bezdůvodný útok dronů mnoho lidí, včetně jednoho ze starších vůdců povstání Pampelišky, matky jednoho ze dvou mladých hlavních vůdců. Po období smutku, který je lhostejně „veden“ prozatímním prezidentem, nevidí vedení Pampeliškové povstání žádnou legitimní změnu v míře chudoby, znečištění těžebního průmyslu a další sociální problémy. Uvědomují si, že výměna jednoho elitního vůdce nestačí.

Protože se organizují tak, že to řeší tlačením hlavní části federální legislativy, která má radikálně zmírnit některé naléhavé problémy, organizují se skryté síly několika způsoby ničení hnutí. V každém okamžiku Sun vytváří realisticky problémy a řešení, prohlubuje problémy, stále kreativní tvoření. Její pochopení toho, co se skutečně děje, informuje její příběh o tom, co se skutečně může stát.

Bez střely pedantiky se Slunce umně utkává ve vysvětlení teorií strategického nenásilí, díky čemuž je román nástrojem výuky. Některé z výzev kampaní v reálném životě, které se jí podaří proniknout do jejího příběhu, zahrnují mimo jiné: mainstreamová média, nábor, taktické řazení, hackerské technologie, násilné boky, systémová spolupráce, de-eskalace, pohlaví, generační odcizení, fáma ovládání, falešné zprávy, zachování pohybu pod brutálním potlačením, agenti provokatéři, romantické vměšování, vůdce bez vůdce, koaliční soudržnost, rozhodování, nenásilná disciplína, selhání a transparentnost.

Pokud jste muž vychovávaný v USA, možná budete chtít číst tuto knihu na soukromém místě, aby nikdo neviděl časy, kdy byste se mohli přiblížit k pláči na čistotu svědomí a bolestí tlaků nerozlučně propletených v životech povstalců. . Slunce je přivede k životu a jejich životy se stávají důležitými. Události se tak rychle vynořují, že v určitém okamžiku prostě zůstanete a čtete si to tak, že jste spali.

S jeho podhodnoceným humorem, který poskytuje úlevu od témat vážných pro aneurysma, se můžeme znovu a znovu usmívat nebo dokonce smát. Například jsem tuto pasáž miloval, pozdě v knize, protože jsme se seznámili s tolika postavami, včetně celé veřejné základní školy, která byla tak dobře vyškolena v nenásilném odporu, že si vyžádaly pomoc místní policie, aby vystěhovala nepřátelské podnikové privatizátory převzetí:

Policejní náčelník zíravě hleděl na studenty, učitele a rodiny a vydechl s dlouhým povzdechem. Respektoval Idah Robbins, ale po práci vzbudila potíže spravedlnosti jako oblíbený koktejl. Někdy si přál, aby měl normální koníček jako háčkování nebo běh maratonu.

Tato kniha, označovaná jako „Book Two of the Dandelion Trilogy“, mě přiměje doufat, že Sun brzy vydá knihu Three a možná nám, stejně jako Douglas Adams, někdy dá knihy Four and Five of the Trilogy.

~ ~ přezkoumáno Tomem H. Hastingsem, asistentem řešení konfliktů, Portlandská státní univerzita.

Jedna reakce