Filmová recenze: Tato změna všechno

Myslel jsem, že příčinou ničení klimatu byla politická korupce, ale myslel jsem, že příčinou tak malého odporu veřejnosti byla nevědomost a popření. Nový film Naomi Klein Toto mění vše Zdá se, že předpokládá, že si je každý vědom problému. Nepřítel, kterého se film ujímá, je víra, že „lidská přirozenost“ je prostě chamtivá a destruktivní a je předurčena chovat se tak, jak se západní kultura chová k přirozenému světu.

Domnívám se, že mezi těmi, kdo věnují pozornost, je stále častějším rámcem mysli. Ale jestli se někdy stane opravdu rozšířeným, očekávám, že bude následovat epidemie zoufalství.

Myšlenka, že „lidská přirozenost“ ničí Zemi, je samozřejmě stejně směšná jako myšlenka, že „lidská přirozenost“ vytváří válkunebo myšlenka, že lidská přirozenost v kombinaci se změnou klimatu musí vést k válce. Lidské společnosti ničí klima nesmírně odlišnou rychlostí, stejně jako jednotlivci v nich. O kterých máme předpokládat, že jsou „lidskou přirozeností“ a které jednají v rozporu s nimi?

Myslím, že je bezpečné předpokládat, že ti, kdo neuznávají klimatickou krizi, budou přivedeni k tomu, aby ji rozpoznali podle exponenciálně rostoucí křivky, a je možné, že zacházení s publikem, jako by všichni již problém znali, je užitečným způsobem, jak je tam dostat .

Problém, který nám tento film vypráví, je příběh, který si lidé říkají za roky 400, což je příběh, ve kterém lidé jsou spíše mistry země, než její děti. Skutečnost, že příběh je problém, říká Klein, by nám měl dát naději, protože to dokážeme změnit. Ve skutečnosti je to do značné míry nutné změnit na to, co bylo předtím a co zůstalo v některých komunitách uváděných ve filmu.

To, zda by nám to mělo dát naději, je, myslím, úplně jiná otázka. Buď už jsme za hranicí schopnosti udržovat obyvatelné klima, nebo nejsme. Konference v Kodani byla poslední šancí, nebo nebyla. Buď nadcházející konference v Paříži bude poslední šancí, nebo nebude. Buď je zdejší cesta kolem neúspěchu takových konferencí, nebo není. Buď Obamovo vrtání do arktických vrtů je poslední hřebík, nebo není. Totéž platí pro dehtové písky obsažené ve filmu.

Ale pokud se chystáme jednat, musíme jednat, jak požaduje Klein: ne zintenzivněním našeho úsilí o kontrolu přírody a ne hledáním jiné planety, která by zničila, ale opětovným učením se jako součásti planety Země spíše než jeho regulátory. Tento film nám ukazuje hrozné obrazy pustiny vytvořené v Albertě, které se dostaly na dehtové písky. Kanada vybíjí z tohoto Xaumexu částku 150 na částku $ 200. A ti, kteří se na něm podíleli, mluví ve filmu, jako by to bylo prostě nevyhnutelné, a tak si nemohli dovolit žádné viny. Podle jejich názoru mohou být lidé mistři země, ale zjevně nejsou vlastními silami.

V porovnání, Toto mění vše ukazuje nám domorodé kultury, kde víra, že naše země nás vlastně spíše než naopak, vede k udržitelnému a zábavnějšímu životu. Zdá se, že film se zaměřuje na okamžité lokální zničení projektů, jako jsou dehtové písky a jiné, spíše než klima celé planety. Ale místo představení akcí místního odporu nám jasně ukazuje nejen radost a solidaritu, která přichází v jednání o lepší svět, ale také modelování toho, jak by tento svět mohl vypadat a jak by to mohlo být.

Obvykle se říká, že je to slabost sluneční energie, která musí fungovat, když svítí slunce, slabost větrné energie, kterou musí čekat, až fouká vítr - zatímco je to síla uhlí, ropy nebo jaderné energie, může váš domov učinit neobyvatelným 24-7. Toto mění vše naznačuje, že závislost obnovitelné energie na přírodě je silnou stránkou, protože je součástí toho, jak musíme žít a přemýšlet, pokud máme přestat útočit na náš přirozený domov.

Hurikán Sandy je uváděn jako náznak toho, jak příroda nakonec dá lidem vědět, kdo to má opravdu na starosti. Nemáme na starosti, protože jsme dosud nevyvinuli dostatečně dobrou technologii, abychom ji skutečně zvládli. Nemá na starosti, protože potřebujeme trochu změnit naši spotřebu energie, jakmile to Wall Street schválí. Neodpovídá kvůli podivnosti z korupce v naší vládě, která nedokáže pomoci lidem v ohrožení, zatímco bombarduje další vzdálené lidi, aby ovládali více fosilních paliv, která by způsobila větší nebezpečí. Ne. Nyní a navždy na starosti, ať se vám to líbí nebo ne - ale naprosto šťastný, že s námi pracuje, že s námi bude žít v harmonii, pokud budeme žít v souladu se zbytkem Země.

David Swanson je autor, aktivista, novinář a rozhlasový hostitel. Je ředitelem společnosti WorldBeyondWar.org a koordinátor kampaní pro RootsAction.org. Swansonovy knihy obsahují Válka je lhání. On bloguje na DavidSwanson.org a WarIsACrime.org. Hostuje Talk Nation Radio. On je Nominace Nobelovy ceny míru 2015.

Následujte ho na Twitteru: @davidcnswanson a FaceBook.